کد مطلب:35480
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:21
از ديدگاه قرآن مردم در جهان آخرت به چند دسته تقسيم مي شوند؟
آنچه از قرآن درباره اقسام مردم در جهان آخرت به دست مي آيد به شرح زير است:
1ـ گروهي معاد را نپذيرفته و بدان اعتقاد نداشته در نتيجه بدون ره توشه وارد آخرت مي گردند. سرنوشت اين گروه با عذاب گره خورده است.
2ـ گروه ديگر به معاد اعتقاد دارند و بر اين باور به عمل پرداخته و به قدر لازم كوشيدەاند. اينان سرانجام با مغفرت و بهشت محسوس سر و كار خواهند داشت.
3ـ گروه سوم افزون بر اعتقاد صحيح و كردار شايسته به آخرين نقطه اوج كمال ارتقا يافته اند. اين دسته به مقام رضا و رضوان بار يافته، نزد مليك مقتدر خواهند بود.
قرآن سرنوشت اين سه گروه را در يك آيه رقم زده، مي فرمايد: «و في الاخرة عذابٌ شديدٌ و مغفرةٌ من الله و رضوانٌ» حديد/20. و بر اين اساس، مردم را با سه عنوان مشخص كرده است: اصحاب شمال، اصحاب يمين و مقرّبان؛ اصحاب شمال گرفتار دوزخند، اصحاب يمين از بهشت برخوردارند و مقرّبان گذشته از بهشت محسوس به لقاء الله مي رسند.
امير المؤمنين(ع) در سخني نوراني مردم را به سه دسته تقسيم كرده است: عالم ربّاني، آموزندگاني كه در راه نجات مي كوشند، و دسته اي همچون پشههايي كه با باد به راست و چپ مي گرايند و دنباله رو هر صدايي هستند: «النّاس ثلاثة: فعالم ربّاني و متعلّم علي سبيل نجاة وهمج رعاعٌ...» (نهج البلاغه، حكمت 147)
عقل كلّ و برترين آفريدة حق، يعني حضرت محمّد بن عبد الله(ص) و همچنين اوصيا و پيشوايان پس از او(ع) در برترين درجات بهشت قرار دارند؛ چنان كه فرمود: «فأمّا إن كان من المقرّبين فروح و ريحان و جنّة نعيم» واقعه/ 88 ـ 89 در مقام پايين تر و درجه دوم، مؤمنان قرار دارند مؤمنان نيز داراي درجات متفاوتند: «يرفع الله الّذين امنوا منكم و الّذين أُوتوا العلم درجات» مجادله/11، «لهم درجاتٌ عند ربّهم» انفال/4، «لكنّ الّذين اتّقوا ربّهم لهم غرفٌ من فوقها غرفٌ مبنيّةٌ تجري من تحتها الأنهار» زمر/20
درباره دركات نيز تفاوت فراوان است: برخي كافرند و برخي أشدّ كفراً، برخي منافقند و پارەاي أشدّ نفاقاً: «إنّ المنافقين في الدّرك الأسفل من النّار» نساء/145.
مؤمنان سير صعودي دارند و تبه كاران و مشركان سير نزولي. دربارة مؤمنان مي فرمايد: «إليه يصعد الكلم الطّيّب والعمل الصّلح يرفعه» فاطر/10 و درباره مشركان مي فرمايد: «ومن يشرك بالله فكأنّما خرّ من السّماء فتخطفه الطّير أو تهوي به الرّيح في مكانٍ سحيقٍ» حجّ/31 [هر كس به خدا شرك ورزد بدان ماند كه از آسمان در افتد و مرغان در فضا بدنش را بربايند، يا تند بادي او را به مكاني دور درافكند.] سقوط و صعود انسان با عقيده و عمل او مرتبط است. اعتقاد صحيح طيّب است و سبب صعود را همراه با عمل صالح فراهم مي كند و الحاد خبيث است و همراه با گناه وسيلة سقوط مي شود.
: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن ج 4 (معاد در قرآن)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.